In het kader van de Week van de Vitaliteit spraken we met Rachel over haar persoonlijke visie op vitaliteit en het belang van het onlangs opgerichte Vitaliteitshuis. In dit interview deelt ze haar ervaringen, de achterliggende gedachte van het Vitaliteitshuis en hoe dit aansluit bij de missie en waarden van HilverZorg.
Kay (Recruiter): Wat betekent vitaliteit persoonlijk voor je, en hoe past dit in je visie voor HilverZorg?
Voor mij betekent vitaliteit dat mijn hoofd en hart in balans zijn, dat ik lekker in mijn vel zit. Dit gebeurt wanneer ik goed voor mezelf zorg, door balans te vinden tussen werk en privé, gezond te eten en voldoende te bewegen. Het is belangrijk dat ik mezelf afvraag: “Wat heb ik nodig om goed voor mezelf te zorgen?” Dat vraagt soms om grenzen stellen, zonder het gevoel te hebben dat je anderen teleurstelt. Ik zie dat het voor veel mensen lastig is om die balans te vinden, maar ik geloof dat de regie altijd bij jezelf ligt. Het Vitaliteitshuis leert medewerkers onder andere hun eigen grenzen te herkennen en aan te geven.
Kay (Recruiter): Het klinkt alsof het Vitaliteitshuis een mooie plek biedt waar we die vaardigheden kunnen ontwikkelen. Wat was de inspiratie achter de oprichting van het Vitaliteitshuis?
Het huidige verzuimbeleid voelt vaak belerend, met de focus op hoe snel iemand weer aan het werk kan. Met het Vitaliteitshuis willen we dat omkeren. We willen niet alleen praten over de beperkingen, maar juist kijken naar wat iemand op dat moment wél kan. Ik geloof niet dat thuiszitten altijd de oplossing is. Mensen hebben ruimte nodig om te herstellen, maar ook om na te denken over wat hen energie geeft.
Kay (Recruiter): Wat een mooie manier om de focus te leggen op wat medewerkers nog wél kunnen en daarin hun kracht erkent, zelfs in tijden van herstel. Wat zijn de belangrijkste doelen die je met HilverZorg hoopt te bereiken met het Vitaliteitshuis?
Het belangrijkste doel is dat we binnen HilverZorg een cultuur creëren waarin we open en eerlijke gesprekken met elkaar voeren. We willen medewerkers laten zien dat ze van betekenis blijven, ook als ze tijdelijk anders inzetbaar zijn. Je bent er als collega en als mens, ongeacht de situatie, en dat is wat we willen benadrukken.
Kay (Recruiter): Dat klinkt heel inclusief, zo te horen bevordert het vitaliteitshuis ook verbondenheid en waarde binnen de organisatie. Hoe denk je dat het Vitaliteitshuis aansluit bij de kernwaarden van HilverZorg: liefdevol, moedig en gastvrij?
Het Vitaliteitshuis is naar mijn idee heel Moedig omdat het voor de organisatie aan de voorkant een grote financiële investering heeft gekost, zonder direct resultaat. Tegelijkertijd is het Gastvrij, omdat iedereen er welkom is. Liefdevol omdat wij als werkgever zeggen: “We zijn er voor jou,” maar we vragen ook: “Wil jij er ook voor ons zijn?”
Kay (Recruiter): Een mooie balans dus tussen geven en nemen. Je vraagt iets van de medewerkers, maar biedt ook veel ondersteuning. Welke verschillende diensten en faciliteiten biedt het Vitaliteitshuis op dit moment?
Het Vitaliteitshuis biedt een breed scala aan diensten, er is ruimte om met elkaar in gesprek te gaan, er zijn fysieke activiteiten zoals sportlessen en weerbaarheidstrainingen. Daarnaast is er ruimte om aan je mentale welzijn te werken, met behulp van een uitgebreide providerboog. Ook hebben we een plek gecreëerd waar collega’s elkaar kunnen ontmoeten en versterken. Soms zijn het namelijk ook kleine dingen zoals interacties onderling die het verschil maken. Daarnaast is het de plek waar je onderzoekt welke werkzaamheden er mogelijk zijn op het moment dat je niet inzetbaar bent in je eigen functie.
Kay (Recruiter): Wat mooi om te horen. Heb je ook al een mooi voorbeeld waaruit blijkt dat het Vitaliteitshuis werkt?
Ik heb wel een persoonlijk voorbeeld. Op de laatste dag voor mijn vakantie kwam ik Chiem tegen, hij geeft sportlessen in het vitaliteitshuis. In een kort gesprek wees hij me direct op de spanning die ik mee leek te dragen in mijn schouders en hij hoorde het in mijn stem. Hij ging direct het gesprek aan. Zijn scherpe vragen zorgden ervoor dat ik tijdens mijn vakantie ging reflecteren op hoe hard ik had gewerkt en in ik realiseerde me dat ik onvoldoende aandacht had gegeven aan mijn vitaliteit. Hard werken, onregelmatig eten en onvoldoende beweging. Het is ongelofelijk knap hoe hij dit soort dingen meteen ziet en mensen helpt bewust te worden van hun situatie.
Kay (Recruiter): Dat is een bijzonder voorbeeld van hoe persoonlijke aandacht een groot verschil kan maken. Hoe draagt het Vitaliteitshuis bij aan de mentale gezondheid van medewerkers?
Het Vitaliteitshuis ondersteunt op drie niveaus: hart, hoofd en handen. Het biedt medewerkers de ruimte om te onderzoeken wat zij nodig hebben voor hun mentale gezondheid, of dat nu een wandeling, een sportles of een gesprek is. Iedereen kan kiezen wat het beste bij hen past.
Kay (Recruiter): Het klinkt als een plek waar mensen zich veilig en ondersteund voelen. Wat zijn de eerste reacties van medewerkers die het Vitaliteitshuis hebben bezocht?
De eerste reacties zijn heel positief. Medewerkers vinden het pand prachtig en voelen zich warm ontvangen. Er is veel enthousiasme voor de trainingen, en we zien steeds meer aanmeldingen. Ook intervisiebijeenkomsten worden regelmatig gehouden, waarbij collega’s elkaar als mens ontmoeten, en er ruimte is om met elkaar in gesprek te gaan en met aandacht naar elkaar te luisteren en te reflecteren.
Kay (Recruiter): Goed om te horen dat het al echt begint te leven. Hoe denk je dat het Vitaliteitshuis bijdraagt aan het verminderen van het ziekteverzuim onder medewerkers?
Het Vitaliteitshuis helpt medewerkers om eerder te signaleren wanneer ze uit balans raken. Door de tijd te nemen om te reflecteren en te werken aan hun fysieke en mentale gezondheid, hopen we dat ze sneller herstellen en sterker terugkeren. Het gaat erom dat medewerkers leren wat zij nodig hebben om duurzaam inzetbaar te blijven.
Kay (Recruiter): Dat klinkt als een proactieve manier benadering om naar verzuim te kijken. Hoe hoop je dat het Vitaliteitshuis zich in de komende vijf jaar ontwikkelt?
Mijn hoop is dat het Vitaliteitshuis een vanzelfsprekende plek wordt waar medewerkers naartoe gaan omdat ze goed voor zichzelf willen zorgen. Dat ze er zonder drempels vragen kunnen stellen en er gebruik van maken wanneer ze dat nodig hebben.
Kay (Recruiter): Dat zijn mooie plannen. En hoe wordt feedback van medewerkers verzameld en verwerkt om de diensten van het Vitaliteitshuis te verbeteren?
Het aanbod van het Vitaliteitshuis is nog in ontwikkeling. In de toekomst willen we via het intranet feedback verzamelen om onze diensten voortdurend te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van medewerkers.
Kay (Recruiter): Wat zijn volgens jou de belangrijkste lessen die andere zorginstellingen kunnen leren van het Vitaliteitshuis?
Een belangrijke les is dat verzuim niet alleen gaat over of iemand kan werken, maar over wat iemand wél kan bieden. Bij HilverZorg ligt de focus op de mogelijkheden, en ik denk dat andere werkgevers hier ook veel van kunnen leren.
Kay (Recruiter): Is er nog een boodschap die je zou willen meegeven aan medewerkers die nog twijfelen om gebruik te maken van het Vitaliteitshuis?
Het Vitaliteitshuis is er voor jou, zonder verplichting. Als je merkt dat je minder goed voor jezelf zorgt, onderzoek dan of het Vitaliteitshuis je iets kan bieden. Neem de ruimte voor jezelf en kijk wat het voor jou kan betekenen.
Het Vitaliteitshuis biedt ons dus de kans om op meerdere manieren aan onze vitaliteit te werken, met oog voor zowel fysieke als mentale gezondheid. Het belang van zelfzorg is anno 2024 belangrijker dan ooit om goed in balans te blijven, en het Vitaliteitshuis kan ons dus helpen om deze balans te vinden. Al met al een unieke en vooruitstrevende plek die zich de komende periode alleen nog maar in positieve zin kan ontwikkelen. Met een frisse blik kijken we daarom vooruit wat de toekomst zal brengen.