HilverZorg verhalen

Anupama, onze gepassioneerde Persoonlijk Begeleider bij HilverZorg!

In een levendig gesprek met Recruitment deelde Anupama haar avontuur bij HilverZorg. Het begon allemaal toen ze haar opleiding tot Persoonlijk Begeleider startte een aantal jaar geleden. Nu vind je haar op locatie Nieuw Kerkelanden op een woonafdeling voor bewoners met het syndroom van Korsakov en niet aangeboren hersenletsel, waar haar warme zorg echt tot leven komt.

Kay (Recruitment): Leuk dat je ervoor openstaat om samen een interview te doen. Laten we beginnen met hoe je bij HilverZorg terecht bent gekomen?

Anupama (Persoonlijk Begeleider): Natuurlijk, dank je wel voor het uitnodigen, ik voel me vereerd. Mijn weg naar HilverZorg begon eigenlijk toen ik begon met de opleiding Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen en zag dat HilverZorg deze opleiding aanbood.

Kay (Recruitment): Op welke afdeling werk je momenteel en hoe ben je daar beland?

Anupama (Persoonlijk Begeleider): Momenteel werk ik op een afdeling op de locatie Nieuw Kerkelanden, waar bewoners wonen met Korsakov en niet aangeboren hersenletsel (NAH). Mijn pad hier naartoe was in principe geplant door de verschillende leer/werkplekken vanuit de opleiding. Ik begon op een afdeling waar bewoners wonen met Gerontopsychiatrie, en daarna belandde ik op deze afdeling. Korsakov is een doelgroep waar de bewoners heel zelfstandig zijn. Ik merkte dat mijn warme zorg en toewijding beter tot uiting kwamen bij deze doelgroep en meer aansloot qua opleiding.

Kay (Recruitment): Had je bepaalde verwachtingen voordat je met deze bewoners ging werken?

Anupama (Persoonlijk Begeleider): Eerlijk gezegd, niet echt. Ik stapte er vrij blanco in, zonder veel kennis van het korsakov syndroom..

Kay (Recruitment): Kun je ons vertellen hoe een typische werkdag er voor jou uitziet?

Anupama (Persoonlijk Begeleider): Mijn dag bestaat voornamelijk uit het verzorgen en ontzorgen van cliënten, het bieden van warme zorg en het oplossen van ad hoc situaties, zoals crisissituaties die over het algemeen met ontremd gedrag te maken hebben. Soms zijn er intense momenten, zoals het overlijden van een bewoner die intensieve zorg nodig had. Wat ook vaak gebeurd is dat bewoners stemmingswisselingen ervaren. Zo kan een bewoner de ene dag superlief zijn en een andere dag ontremd of boos. De kunst is soms om de bewoner dan even met rust laten, of iemand anders sturen, want ik kan dan op  dat moment voor de bewoner even een rode vlag zijn. Omdat elke dag niet het zelfde is maakt dat het werk juist zo boeiend.

Kay (Recruitment): Interessant. En kun je ons meer vertellen over je loopbaan en hoe je bij HilverZorg bent beland?

Anupama (Persoonlijk Begeleider): Mijn loopbaan is behoorlijk divers geweest, van administratieve banen in de bankensector tot werken als Relocation Consultant. Maar na een tijdje besloot ik dat ik mijn leven anders wilde inrichten. Door  jaren lang vrijwilligerswerk gedaan te hebben in de zorgsector en gesprekken, leidde het tot het volgen van de opleiding tot persoonlijk begeleider. Want ik dacht bij mijzelf: Waarom zou ik van mijn vrijwilligerswerk niet mijn echte werk maken?

Kay (Recruitment): Vind je HilverZorg een fijne werkgever, en zo ja, waarom?

Anupama (Persoonlijk Begeleider): Zeker, ik vind HilverZorg een geweldige werkgever. Niet alleen wordt er aan de bewoners gedacht maar ook aan de zorgpersoneel, Zo heb je het Vitaliteitshuis van Hilverzorg; speciaal in het leven geroepen om te kunnen werken aan je eigen vitaliteit. Er is mogelijkheid tot yoga en mindfulness, 1-op-1 boks trainingen en sportlessen. Kortom: veel mogelijkheden om de balans in jezelf te houden of om weer terug te vinden. Verder is Hilverzorg heel bewust met de bewoners bezig. Ze zijn echt betrokken, wat je al merkt zodra je het gebouw binnenstapt. Dat wat op de website staat gebeurt ook echt. De bewoner staat voorop. Zo zijn we hier al weken van te voren bezig met het organiseren van de feestdagen. Als je een zorghart hebt en je wilt wat betekenen dan is dit de plek voor je.De focus ligt echt op het welzijn van de bewoners, en dat maakt het werken hier zo waardevol. Ook het feit dat je echt jezelf kan blijven als medewerkers spreekt mij aan. Mijn begeleider heeft echt mijn kracht gezien en mij bewust gemaakt hoe ik mezelf daarin kan uitdragen. Zo heb ik geleerd dat zorg geven vanuit mijn hart echt bij mij past. Ik weet niet altijd of het goed of fout is, maar als mijn handelen een glimlach brengt op het gezicht van mijn bewoner dan weet ik dat ik het juist doe.

Kay (Recruitment):Mooi om te horen dat je hier van jezelf zo bewust van bent geworden. En waar haal je energie uit in je werk?

Anupama (Persoonlijk Begeleider):Het is de manier waarop je met iemand praat hoe je het verschil kan maken. Door een persoonlijke band op te bouwen, kan ik echt inspelen op hun behoeften en dat geeft ontzettend veel voldoening. Uiteindelijk geef je zelf betekenis aan wat je doet door je bewust te zijn van je krachten om de bewoners een mooie dag te geven. Het gaat ook vaak om de kleine momenten. Daar is humor natuurlijk ook enorm belangrijk bij, je weet bij wie je wat kan doen of zeggen, dat maakt het mooi. Ik vind het soms mooi als een band verder gaat dan slechts de professionele verhouding.

Kay (Recruitment):Wat is het leukste moment die je in je baan bij HilverZorg hebt meegemaakt?

Anupama (Persoonlijk Begeleider): Elke dag zitten vol met mooie momenten, maar ik herinner me bijvoorbeeld een hilarisch incident waarbij een bewoner een hele fles drinken probeerde te pakken uit de koelkast (de bewoner heeft een drink dwang en moet hierin begrenst worden voor zijn eigen gezondheid). Zo was er een moment dat een bewoner een drinkfles in zijn broekspijp stopte, hij stond bij de koelkast en wij hielden hem in de gaten. Wij confronteerden hem hiermee en hij ontkende het glashard. Maar vervolgens zien wij hem weglopen, valt de fles naar beneden in zijn broekspijp en dan loopt hij stug door alsof er niks gebeurd. Of een andere keer toen we zagen dat een bewoners chocola pakte uit de koelkast en hij dit ontkende terwijl zijn wangen en lippen vol met chocola zat. Het zijn dit soort momenten die je samen ervaart  die de dag leuk maken, de kleine interacties.

Kay (Recruitment): Hoe verschilt de zorgsector vergeleken met de branche waarin je eerder actief was?

Anupama (Persoonlijk Begeleider): Het werk in de zorgsector is veel meer gericht op het welzijn van mensen en het verschil kunnen maken in hun leven. In mijn vorige baan was het meer een veeleisende fenomeen en een verplichting, terwijl ik hier echt dankbaarheid terugzie en voel omdat je het vanuit jezelf doet en wilt. Dat maakt mijn werk bijzonder en maakt mij ook weer dankbaar. In mijn oude baan nam het vaak energie en hier krijg ik energie.

Kay (Recruitment): Welke vaardigheden zijn volgens jou belangrijk om persoonlijk begeleider te zijn?

Anupama (Persoonlijk Begeleider): Empathie, geduld en humor zijn cruciale vaardigheden in dit vak (en soms ook een dikke huid).

Kay (Recruitment): Tot slot, wat wil je meegeven aan mensen die twijfelen om de zorg in te gaan?

Anupama (Persoonlijk Begeleider):Als je het gevoel hebt dat zorg je leuk lijkt, dat je je hart daarin volgt. Er is een zaadje gepland, en je kan het laten groeien door het aan te gaan. Als je iets niet doet ga  je het nooit weten. Maar het feit dat je de gedachte hebt gehad zegt iets dat je het moet ontdekken. Ik heb mijn hart gevolgd en voel me zeer op mijn plek.

Kay (Recruitment ”Ik wil je onwijs bedanken voor je tijd en de mooie antwoorden die je hebt gegeven.