HilverTours, een vrijwilligersinitiatief van HilverZorg, biedt ouderen en mensen met een beperking de mogelijkheid om er even tussenuit te gaan, onder begeleiding van vrijwilligers. Dit gaat verder dan alleen een dagje uit: het creëert ontmoetingen, verbondenheid en vreugde. Ik sprak met Gerard en Michiel, beiden zetten zij zich gepassioneerd in voor HilverTours. Gerard als Coördinator (op vrijwillige basis) en Michiel in zijn functie als Coördinator Interne en Externe Verbinding bij HilverZorg. Ze vertelden over hun achtergrond, hun werk bij HilverTours, en wat dit vrijwilligerswerk zo bijzonder maakt.
Kay (Recruiter): Zouden jullie jezelf even kort kunnen voorstellen? Wat doen jullie precies bij HilverTours en hoe lang al?
Gerard: Ik ben Gerard Susan en al heel wat jaren actief als vrijwilliger. Voor ik bij HilverTours terechtkwam, was ik juwelier en goudsmid en had ik mijn eigen zaak. Na mijn vervroegde pensioen ben ik vrijwilligerswerk gaan doen, en ik heb voor meerdere stichtingen gewerkt en diverse bestuursfuncties gehad. Mijn vrijwilligerswerk begon bij het Rode Kruis, waar ik eerst chauffeur was en daarna Coördinator vervoer. Het Rode Kruis organiseerde veel sociale activiteiten zoals; dagjes uit, een soos, brei- en boekenclub, telefooncirkel, boottochten en zelfs hotelovernachtingen. Ook hebben we ernstig zieke kinderen en terminale patiënten naar plekken zoals dierentuinen en Artis gebracht. Dit werk bij het Rode Kruis vormt de basis van wat we nu bij HilverTours doen. Bij HilverTours doe ik alles met betrekking tot het vervoer. Denk hierbij aan het contact met de chauffeurs en met de instellingen, het beheer van de (digitale) agenda, de (ritten) administratie en het opmaken van de facturen. En natuurlijk heb ik veel contact met de twee mede coördinatoren.
Michiel: Ik ben Michiel Pot, en vroeger werkte ik als televisieregisseur. Zo’n tien jaar geleden besloot ik echter de overstap te maken naar de zorg en ben ik bij HilverZorg begonnen. Daar ben ik verantwoordelijk voor de verbinding, zowel intern met collega’s als extern met onze partners. Ik houd ook me bezig met niet direct zorg gerelateerde activiteiten, en zo kwam ik enkele jaren geleden in contact met het Rode Kruis. Op dat moment zou het Rode Kruis stoppen met het organiseren van sociale en recreatieve activiteiten, omdat ze zich weer gingen richten op hun kernmissie. Dat zou een enorm gat achterlaten voor mensen die afhankelijk waren van de dagactiviteiten van het Rode Kruis. Via een collega hoorde ik dat Gerard Coördinator was van het vervoer bij het Rode Kruis. Iemand stelde voor dat ik contact met hem opnam, omdat ik voelde dat we met zijn expertise iets moois zouden kunnen doen bij HilverZorg. Uiteindelijk hebben we HilverTours opgericht en konden we de activiteiten voortzetten. Dit was in 2018, dus inmiddels zijn we nu zes jaar bezig. Dat we nu al zes jaar bezig zijn komt echt door de ongelofelijke inzet van alle vrijwilligers maar vooral de Coördinatoren. Zij deden dat werk jarenlang bij het Rode Kruis, maar zijn dat blijven doen bij HilverTours.
Kay (Recruiter): Wat mooi om te horen dat er op deze manier een doorstart is gemaakt in het organiseren van activiteiten en evenementen. Gerard, wat heeft jou er toe doen leiden om vrijwilliger te worden? En wat is er voor jullie zo mooi aan dit werk?
Gerard: Toen ik met mijn zaak stopte, had ik ineens veel tijd over. Ik runde de zaak met mijn vrouw, dus zonder dat viel ik een beetje in een gat qua structuur. Vrijwilligerswerk gaf me een nieuwe invulling van de dagen en bood structuur. Ik heb veel voor Sherpa gereden en kreeg toen een band met de mensen die ik wekelijks zag, zoals cliënten met een (meervoudige) beperking. Ze herkennen je gezicht, ze glimlachen als ze je zien. Dat is echt onbetaalbaar. Je krijgt er zoveel vreugde voor terug. Dat is echt waarvoor ik het doe.
Michiel: Ik kan je vertellen, Gerard doet dit echt met hart en ziel. Hij heeft zelfs een lintje gekregen voor zijn jarenlange inzet als vrijwilliger.
Kay (Recruiter): Een lintje? Dat is bijzonder! Vertel eens, hoe kwam dat zo?
Gerard: Dat had echt niet gehoeven hoor, maar ik ben er wel blij mee, lacht Gerard bescheiden. Maar ik was inderdaad al jaren actief als vrijwilliger voor zeven verschillende doelgroepen. Ik gaf zelfs hydrotherapielessen als assistent vrijwilliger voor twee avonden per week en was deels mantelzorger voor mijn buurman. Mijn vrouw had in het geheim een aanvraag voor een onderscheiding gedaan, en dat kwam als een enorme verrassing voor me. Maar het is mooi om waardering te krijgen, natuurlijk.
Michiel: Gerard was echt verrast. Zijn vrouw belde me op om te vertellen dat ze de aanvraag in het geheim had geregeld. Toen ik hoorde wat hij allemaal nog meer doet naast zijn werk bij HilverTours, was ik onder de indruk. Het laat zien hoeveel hij om mensen geeft.
Gerard: Ja, dat was leuk. Maar ik wil benadrukken dat ik niet de enige bent die dit doe. We zijn met wel 50 vrijwilligers bij HilverTours. Iedereen werkt er hard voor en iedereen is enorm betrokken en altijd op te bellen. Uiteindelijk is iedereen belangrijk, we hebben iedereen nodig.
Kay (Recruiter): Goed dat je dat nog aangeeft, Gerard. Al mag je best even stilstaan en trots zijn op het werk dat je al zo lang doet, net als alle andere vrijwilligers van HilverTours natuurlijk. Wat spreekt jullie in het bijzonder zo aan bij HilverTours?
Michiel: Het mooie aan HilverTours is dat het een plek is voor iedereen. Niet alleen de bewoners en cliënten van HilverZorg zijn welkom, maar ook ouderen van buiten HilverZorg kunnen deelnemen aan onze activiteiten. Dat maakt het zo bijzonder en laagdrempelig. Daarnaast werken we met 40 à 50 verschillende instellingen samen. Door die samenwerking kunnen we de dagjes uit tegen een lagere prijs aanbieden en zijn ze toegankelijk voor een breed publiek.
Gerard: Ja, en wat ons ook uniek maakt, is dat we onder andere vervoer met rolstoelbussen aanbieden. Daarnaast krijgen onze vrijwilligers trainingen om met de doelgroep om te gaan. Er is echt een warme, betrokken sfeer binnen HilverTours. We worden als belangrijk onderdeel van HilverZorg gezien, wat je bijvoorbeeld merkt aan het jaarlijkse kerstdiner en de kerstpakketten, die we als vrijwilligers ontvangen. Het voelt echt als een hechte familie. En het bestuur erkent de waarde van ons werk; ze noemden ons zelfs wel eens ‘één van de parels van HilverZorg’.
Kay (Recruiter): Dat klinkt inderdaad vrij bijzonder. Zouden jullie een typische dag bij HilverTours kunnen beschrijven?
Gerard: We beginnen de dag vroeg, rond acht uur. We nemen een kop koffie en bekijken de gastenlijst met de namen van de mensen die we ophalen. Dan vertrekken we met onze drie bussen om de gasten op te halen in Hilversum, Bussum en omgeving. We hebben altijd een vaste parkeerplek waar de bussen bij elkaar komen, zodat de gasten alvast samen koffie of thee kunnen drinken en gezellig met elkaar kunnen praten. Dan rijden we een mooie toeristische route en stoppen we voor een uitgebreide lunch in een gezellig restaurant. De gasten beginnen al in de bus te kletsen en contact te leggen, dat is heel mooi om te zien. Vervolgens gaan we naar een bestemming, zoals een dierentuin, museum, kerstmarkt of boottocht. In totaal hebben we wel 40 bestemmingen waar we heen kunnen gaan.
Kay (Recruiter): Mooi om te horen, het gaat dus echt om de complete ervaring voor de deelnemers. Wat maakt werken bij HilverTours uniek volgens jullie?
Michiel: Als je het leuk vindt om mensen een glimlach te bezorgen, dan is HilverTours de plek voor jou. Je komt in contact met mensen die het niet altijd makkelijk hebben en die enorm genieten van deze dagjes uit. Je bouwt echt een band op met hen, en als je sociaal bent en ervan houdt om dingen te regelen, ben je hier helemaal op je plek. We zoeken ook nog een coördinator, trouwens!
Gerard: Het unieke aan HilverTours is dat wij de mensen thuis ophalen en weer terugbrengen. Onze bussen zijn rolstoeltoegankelijk en we begeleiden de gasten van deur tot deur. Dat persoonlijke contact is heel bijzonder en maakt een groot verschil.
Kay (Recruiter): Dat klinkt inderdaad vrij uniek. En hoe beleven de ouderen de uitjes die jullie verzorgen?
Michiel: Uiteindelijk kun je hun dat zelf het beste vragen. Maar volgens mij beleven ze het echt als pure verwennerij. Ze zijn zo dankbaar dat ze er een dagje uit kunnen, zonder zorgen. Vaak nemen we bijvoorbeeld de rolstoel over van een echtgenoot, zodat die zelf niet hoeft te duwen en ook kan genieten. Voor ons zijn de reacties van de mensen echt de brandstof om door te gaan.
Kay (Recruiter): Als jullie terugdenken aan de afgelopen 6 jaar, wat is dan één van de mooiste of grappigste momenten die jullie bij HilverTours hebben meegemaakt?
Gerard: Ik herinner me nog een keer dat Radio 538 en twee influencers met ons meegingen op een tocht. De ouderen moesten enorm lachen om alles wat er die dag gebeurde. Dat soort momenten blijven je bij.
Michiel: We hebben ook eens een rondvaart door de Jordaan gedaan, waarbij de hele dag muziek werd gedraaid. Voor demente ouderen heeft muziek een enorme impact; er waren mensen bij die normaal gesproken heel stil zijn, maar opeens voluit meezongen. De kracht van muziek is bijzonder, vooral voor ouderen met dementie. Je hoort dan ook levensverhalen en persoonlijke herinneringen die je raken.
Kay (Recruiter): Ik kan me goed voorstellen dat dat herinneringen zijn die je voor altijd bijblijven. Wat hebben jullie over jezelf geleerd door het werk bij HilverTours?
Michiel: Ik werk natuurlijk ook bij Hilverzorg, maar als ik rijd als chauffeur voor Hilverzorg ben ik ook gewoon vrijwilliger, dan voel ik de verbondenheid met de andere vrijwilligers. Veel mensen weten dat niet, maar het voelt echt alsof je met de andere vrijwilligers echt nieuwe familie en vrienden leert kennen. En persoonlijk wat ik geleerd heb dat het soms moeilijk is om je als professional te verhouden tot vrijwilligers. Fouten worden natuurlijk eerder gemaakt, maar ze doen het wel vrijwillig. De balans is daarin belangrijk. Vrijwilligers kiezen echt voor dit werk dus in mijn ogen moet je ze dubbel zoveel respecteren en op zijn minst gelijkwaardig behandelen als collega’s.
Gerard: Ik ben inmiddels wel gewend aan het werk, maar het blijft een uitdaging om de balans te vinden tussen de behoeften van de vrijwilligers en de wensen van de organisatie. Soms moet je moeilijke gesprekken voeren, bijvoorbeeld als een vrijwilliger moeite heeft met het werk of privéproblemen heeft. Dat vraagt geduld en respect.
Kay (Recruiter): En tijdens de activiteiten, werken jullie dan vooral zelfstandig of in teamverband?
Gerard: Bij onze uitjes werken we in teamverband, meestal met drie chauffeurs en drie begeleiders. Bij uitstapjes met andere instellingen gaan er altijd extra begeleiders van de instelling mee, zodat we iedereen goed kunnen ondersteunen. De chauffeurs helpen ook met het duwen van rolstoelen en hand- en spandiensten. We werken echt als een team.
Kay (Recruiter): Wat zouden jullie willen meegeven aan mensen die overwegen om als vrijwilliger aan de slag te gaan?
Gerard: Kom langs voor een kennismakingsgesprek en leer ons kennen. We gooien nieuwe vrijwilligers niet in het diepe, maar laten ze eerst een paar keer meelopen. Daarna kijken we of het werk bij hen past. Affiniteit met de doelgroep is natuurlijk wel belangrijk.
Michiel: Sociale betrokkenheid is cruciaal. Als vrijwilliger moet je sociaal zijn en van een praatje houden. Je bouwt een band op met de gasten, en dat is waar het uiteindelijk om draait.
Kay (Recruiter): En tot slot, wat vinden jullie het mooiste aan HilverTours?
Michiel: Ik vind het geweldig om te zien hoe zelfstandig de vrijwilligers werken en met hoeveel liefde ze hun werk doen. Het voelt soms echt alsof de vrijwilligers hun eigen bedrijfje runnen, en ze maken het werk echt bijzonder.
Gerard: Voor mij is het de vrijheid om mijn eigen ding te doen, en de waardering die je dagelijks krijgt van de gasten. Die dankbaarheid is echt prachtig om te zien.
Kay (Recruiter): Ontzettend bedankt voor jullie tijd!
Dit interview geeft een bijzondere inkijk in de toewijding en het werk van Gerard, Michiel en de andere vrijwilligers bij HilverTours. Met hun verhalen laten ze zien hoe waardevol en verbindend vrijwilligerswerk kan zijn.
Ben of ken jij iemand die na het lezen van dit interview ook een bijdrage wilt leveren als vrijwilliger bij HilverTours? Neem dan contact op voor aspirant chauffeurs met de Coördinatoren Gerard Susan via 06 290 44 906 of via e-mail reserveren@hilvertours.nl en voor begeleiders met Gerda De Boer-Smit via 06 111 27 867.