Kim is een energieke duizendpoot binnen HilverZorg. Met een boel ervaring en een groot hart voor de bewoners neemt Kim ons mee in haar inspirerende verhaal. Over hoe haar veelzijdige rol elke dag anders is en waarom ze zoveel passie haalt uit het werken in de zorg.
Kay (Recruiter): Wie ben je en wat is jouw functie bij HilverZorg?
Ik ben Kim en ik ben momenteel werkzaam als verpleegkundige en welzijnscoördinator op twee locaties van Hilverzorg, een dubbele functie. Ik ben ook Coördinator van zorg en hou me daarnaast bezig met de lokale en centrale VIM-commissie. Als iemand valt of er worden fouten gemaakt, komen de VIM meldingen (Veilig Incident Melden) binnen en handel ik die af, soms maak ik dan ook een verbeterplan. We bespreken dit soort situaties met elkaar in teamverband en in de centrale commissie wordt dit Hilverzorg breed besproken, continue werkend aan kwaliteit. Eigenlijk doe ik dus best veel verschillende dingen, een duizendpoot.
Kay (Recruiter): Dat klinkt als een hele diverse rol. Hoe is je carrière tot nu toe verlopen?
Dertien jaar geleden begon ik zonder diploma bij Hilverzorg locatie Zonnehoeve. Na een half jaar werken ben ik gestart met de opleiding Verzorgende IG. Nadat ik die succesvol had afgerond, volgde ik de opleiding tot Gespecialiseerd Verzorgende Psychogeriatrie (GVP).
Tijdens mijn loopbaan bij HilverZorg ben ik op verschillende locaties actief geweest. Zo verhuisde ik van locatie Heijdeborg naar Boomberg, waar ik mijn verpleegkundige opleiding heb afgerond. Daarna ben ik aan de slag gegaan bij het oude Carolus en inmiddels werk ik bij de Alba. Alle locatie heb ik gewerkt binnen hetzelfde team, alleen steeds verhuisd.
Hoewel er in de loop der tijd veel veranderingen zijn geweest, heb ik grotendeels met hetzelfde team mogen samenwerken, dat betekent een hechte band. Inmiddels heb ik me ook gespecialiseerd als wondverpleegkundige. Deze jaren hebben me veel kennis en ervaring gebracht, waar ik enorm trots op ben.
Kay (Recruiter): Wat fijn dat je ondanks alle wisselingen toch met hetzelfde team hebt kunnen werken. Kan je wat meer vertellen over hoe jouw werk er precies uitziet?
Het is dus heel divers. Als verpleegkundige bij de Alba werk je in een kleinschalige setting. Je zorgt voor het hele huishouden, medicatie, ADL-zorg. Het allerbelangrijkste is dat de bewoners een fijne dag hebben. Bij deze doelgroep (PG) is, volgens mijn mening, het welzijn van de bewoner het belangrijkste. Natuurlijk zijn er verpleegkundige handelingen die je moet doen en die belangrijk zijn, deze dragen mee aan het welzijn. Op bepaalde dagen verwerk ik de meldingen (VIM), doe ik bestellingen en werk ik aan mijn coördinerende taken en ben het aanspreekpunt van familie. Dat deel ik in op de dagen dat ik werk. Je maakt deze doelgroep op medisch gebied niet beter, maar je zorgt ervoor dat ze zich gelukkig voelen. Voor mij is het echt voornamelijk gericht op geluk, behoeften en wensen. Dat maakt mijn werk zo leuk.
Kay (Recruiter): En je werkt daarnaast als welzijnscoördinator. Hoe ziet je rol als welzijnscoördinator eruit?
Voordat ik welzijnscoördinator werd, organiseerde ik al veel activiteiten zoals bewonersvakanties, dagjes naar de dierentuin, bezoekjes naar markten of kerstactiviteiten. Mijn teamleider Jacqueline voelde dat ik daar veel energie van kreeg en stelde toen de functie van welzijnscoördinator voor, maar dan voor het hele huis. Het was compleet nieuw voor mij, maar Jacqueline zei dat ik veel eigenlijk al deed, maar dan op afdelingsniveau. Ik organiseer vooral grote activiteiten en ben dan ook erbij aanwezig als begeleider. Niet alle interne activiteiten, die worden vooral door de welzijnsbegeleiders gedaan. Samen met hen maken we een mooi jaarplan en jaar agenda, een mooie samenwerking. De administratie, inclusief budgettering, hoort er ook bij en doe ik altijd in overleg met de teamleider.
Kay (Recruiter): Mooi dat Jacqueline dat zo goed aanvoelde. En wat maakt jouw werk zo uniek, vind je?
Ik vind het fijn dat je dicht bij de mens staat en echt iets voor een ander kunt doen. Ik ga gelukkig naar huis als iemand anders gelukkig is. Voor mij draait het bij de bewoners voornamelijk om hun geluk, behoeften en wensen. Ik ga niet naar huis totdat iemand tevreden is, daar doe ik alles voor. Dat vind ik het belangrijkste in mijn werk. Ook krijg ik veel leermogelijkheden, wat belangrijk is omdat je nooit uitgeleerd bent. Door dat allemaal te doen, wordt mijn werk nooit saai. Ik werk hier nu 13 jaar, maar door de continue nieuwe uitdagingen blijft het voor mij interessant.
Kay (Recruiter): Dat klinkt inderdaad als een baan die veel voldoening geeft. Ik hoorde dat je daarnaast ook werkbegeleider bent. Wat denk je dat jouw toegevoegde waarde is als werkbegeleider?
Dat doe ik nu wel minder, vooral omdat ik avonddiensten draai. In het verleden, toen ik meer dagdiensten draaide, had ik wel drie studenten. Ik heb extreem veel geduld; al vraagt iemand iets twintig keer, je leert iemand iets en leert zelf ook. Dat maakt de rol van werkbegeleider zo mooi, het is echt samen leren. Ik vind het prettig als je een goede vibe hebt met een student. Daarom doe ik het op een speelse manier en leg ik veel nadruk op feedback geven. Ik vind het belangrijk dat iemand goed leert. Goede begeleiding is essentieel, want deze studenten worden uiteindelijk je collega’s. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik iemand iets niet goed heb geleerd, want dat gaat ten koste van de zorg.
Kay (Recruiter): Wat gaaf om te horen, vooral dat samen leren en die speelse aanpak. Dat zorgt vast ook voor een ontspannen sfeer waarin studenten zich veilig voelen om fouten te maken. Op welke manier ben je veranderd sinds je bij HilverZorg werkt?
HilverZorg heeft me echt geholpen met omgaan met mijn emotionele kant. Vroeger vond ik het heel lastig als iemand overleed. Door trainingen ben ik daar beter in geworden. Ook was ik ontzettend onzeker, maar dat ben ik nu niet meer. Het team heeft me hier echt mee geholpen. We zijn met acht mensen in dezelfde groep, wat het echt leuk en gezellig maakt. We hebben veel aan elkaar. Zij zagen hoe ik binnenkwam en hoe ik in de loop der jaren gegroeid ben.
Kay (Recruiter): Mooi dat je dat durft te delen en daarin zo gegroeid bent. Misschien een lastige, maar wat is het leukste of grappigste moment dat je tot nu toe hebt meegemaakt bij HilverZorg?
Het is heel lastig om één specifiek moment te kiezen, want ik maak elke dag grappige en leuke dingen mee. Ik hoor zoveel gekke verhalen van bewoners en heb elke dag lol in mijn werk. We hebben een keer een liedje gezongen met incontinentiemateriaal op ieders hoofd. Als er geen humor is, vind ik mijn werk echt niet meer leuk. Soms ga je echt stuk om de verhalen en doen we gekke dingen, zoals luisteren naar cabaret. Ook tijdens uitjes, zoals winkelen of een dagje dierentuin, hebben we veel lol. Een bijzonder moment was toen we naar de Efteling gingen en de bewoners na een ritje in de achtbaan meteen nog een keer wilden, dat is voor mij puur geluk en welzijn.
Kay (Recruiter): Wat leuk en belangrijk dat jullie onderling zoveel lol hebben. Wat maakt jou van waarde als zorgprofessional en collega?
Ik denk dat ik op veel vlakken kennis beheer en weet waar ik het over heb. Ik ken mijn valkuilen, wat belangrijk is om te leren. Ik doe echt alles voor de bewoners. Als je het aan collega’s vraagt, zullen ze zeggen dat de bewoners vaak vragen wanneer ik weer kom. Van benen scheren tot haren krullen, ik doe echt alles. Dit is ook mijn valkuil, want soms weet ik niet wanneer ik moet stoppen en kan ik echt niet naar huis gaan.
Kay (Recruiter): Dat klinkt als enorme toewijding. Wat vind je zelf het leukste aan werken bij HilverZorg?
HilverZorg biedt me veel leermogelijkheden en vrijheid. Mijn collega’s en de waardering die ik krijg, maken het werk speciaal. Er wordt veel georganiseerd door de teamleider voor de medewerkers, zoals persoonlijke gedichtjes met kerst. Iedereen doet ertoe, van vrijwilligers tot stagiaires en leerlingen.
Kay (Recruiter): Wat bijzonder, die persoonlijke aandacht maakt vast een heel groot verschil. Is er iets wat je zou willen meegeven aan mensen die overwegen om in de zorg te gaan werken?
Ik dacht eerst: is dit wel iets voor mij? Maar je moet het echt meemaken. Er zijn veel mogelijkheden en verschillende doelgroepen om mee te werken. Bij HilverZorg kun je ontdekken wat bij je past en zijn er volop kansen om door te groeien.
Kay (Recruiter): Dat is goed om te horen. En welke vaardigheden zijn volgens jou belangrijk waar je over moet beschikken om in de zorg te werken?
Je moet sowieso sociaal zijn. Geduld en samenwerken zijn belangrijk. Je moet er voor de mensen zijn en klaarstaan. Het is fijn als iemand op sociaal vlak sterk is, zelfs als er nog medische kennis bijgeschaafd moet worden. Communicatievaardigheden en humor zijn belangrijk, net als leergierigheid en het kunnen omgaan met werkdruk.
Kim’s verhaal is het perfecte voorbeeld van hoe iemand met een groot zorghart, toewijding en een sprankje humor een wereld van verschil kan maken in de zorg. Haar inzet zorgt niet alleen voor blije bewoners, maar brengt ook een glimlach op het gezicht van haar collega’s. Haar werk is niet alleen waardevol, maar vooral ook heel plezierig!