Als je Zonnehoeve binnenstapt, is de kans groot dat je wordt begroet door Zlatka Klooster, gastvrouw en één van de vertrouwde gezichten van de receptie. Met haar warme glimlach en jarenlange ervaring is ze een echte duizendpoot binnen HilverZorg. In dit interview vertelt Zlatka over haar bijzondere band met bewoners, grappige momenten en waarom haar werk voor haar als een tweede thuis voelt.
Kay (Recruiter): Wie ben je en wat is jouw functie bij HilverZorg?
Ik heet Zlatka Klooster en ik ben gastvrouw bij Zonnehoeve. Dit is momenteel de enige plek binnen HilverZorg waar nog een receptie is.
Kay (Recruiter): Dat klinkt als een bijzondere rol! Hoe is je carrière tot nu toe verlopen?
Ik ben in 1997 begonnen in de keuken van het gebouw aan de overkant van Zonnehoeve. We hadden toen een team van 9 mensen. ’s Ochtends vroeg kookten we vers, en rond het middaguur brachten we het eten naar de bewoners van Zonnehoeve.
Later werkte ik direct in het (personeels)restaurant van Zonnehoeve, en daarna in het restaurant van verzorgingshuis de Boomberg. Vervolgens ben ik bij de Egelantier, op Nieuw Kerkelanden en in de keuken/brasserie van het oude Carolus gaan werken. Daar maakten we maaltijden voor bewoners en collega’s. Ik heb dus best wat locaties leren kennen. Uiteindelijk kwam ik weer terug bij Zonnehoeve. Nu werk ik sinds drie jaar achter de receptie van Zonnehoeve als gastvrouw.
Kay (Recruiter): Een hoop ervaring zo te horen. Kan je wat meer vertellen over jouw werk bij HilverZorg?
Ik werk meestal van 9 tot 5. Soms ben ik alleen, soms met een collega. Ik zorg ervoor dat mensen van buitenaf goed geholpen worden, maar ik ben er ook voor de bewoners. Als ze hulp nodig hebben, bied ik die. Dat kan een kopje koffie zijn, een praatje, of het beantwoorden van vragen van familieleden.
Ook collega’s komen bij mij als ze ergens mee zitten. Ik probeer altijd mee te denken en in oplossingen te denken, zodat dingen worden geregeld. Als er iemand nieuw komt, zorg ik dat ze weten waar ze heen moeten. Ik let ook op bewoners in de gangen. Als ik zie dat iemand een vlek op hun kleding heeft, bel ik een collega. Verder regelen wij bijvoorbeeld de koffiemachines en zorgen we dat alles goed verloopt.
Kay (Recruiter): Het klinkt alsof je echt een steunpilaar bent voor iedereen. Wat maakt het werken als gastvrouw in de zorg uniek, volgens jou?
De eerste indruk is zó belangrijk. Als mensen hun familie hier brengen en zien dat alles klopt, geeft dat een goed gevoel. Als iemand verdrietig is, probeer ik iets te doen waardoor dat even verdwijnt. Mensen hebben behoefte aan voldoende aandacht, en in de zorg is daar niet altijd even veel tijd voor. Ik vind het ook mooi dat we achter de receptie bewoners en hun families goed leren kennen. Je weet daardoor waar je het met hen over kunt hebben, bijvoorbeeld over vroeger.
Kay (Recruiter): Ik kan me goed voorstellen hoe waardevol dat is. Komt dat ook doordat je je goed in anderen kunt verplaatsen?
Ja, dat hoort erbij. Dat heb je of dat heb je niet. We hebben ook een fijn team. Alle collega’s van Zonnehoeve zie ik als mijn team, ook al werk ik vaak alleen. We hebben ook een vrijwilliger, Gerard, en ik ben echt heel blij met hem. Hij is er meerdere dagen per week en is altijd zo vriendelijk. Hij is echt een zonnetje in huis.
Kay (Recruiter): Mooi om te horen dat je zo’n goede band hebt met je collega’s! Op welke manier ben je veranderd sinds je bij HilverZorg werkt?
Ik werk hier nu 27 jaar. Natuurlijk ben ik wat ouder geworden, haha. Toen ik hier begon, sprak ik Duits en moest ik Nederlands leren. Dat was in het begin lastig.
Ik ben in die tijd getrouwd, heb twee kinderen gekregen, en ik zie hoe HilverZorg ook veel veranderd is. Bijvoorbeeld dat de bewoners op Zonnehoeve nu meer vrijheid hebben om door het hele huis te lopen. Ook ben ik blij dat we weer vers koken. Wat me ook opvalt, is hoe hard mijn collega’s werken, ook al is er een tekort aan personeel in de zorg. Ik heb veel respect voor de mensen die hier met zoveel inzet hun werk doen.
Kay (Recruiter): Het klinkt alsof je veel hebt meegemaakt en zowel persoonlijke als professionele groei hebt doorgemaakt. Waar haal je energie uit in je werk?
Ik krijg energie als ik mensen kan helpen en de dag goed verloopt. Als alles geregeld is en mensen blij zijn, ga ik met een fijn gevoel naar huis. Soms gebeurt er veel tegelijk en moet je snel schakelen. Dan ben ik extra blij als alles goed is gegaan. Ik probeer altijd positief en vriendelijk te blijven, want ik geloof dat je terugkrijgt wat je uitstraalt.
Voor mij voelt Zonnehoeve als een tweede thuis. Ik kom er al zo lang, en de waardering van bewoners en familie maakt mijn werk bijzonder.
Kay (Recruiter): Wat fijn om te horen Zlatka. Wat heb je over jezelf geleerd sinds je in de zorg werkt?
Zorg is zó belangrijk. Niet iedereen kan in de zorg werken. Mensen hier werken echt met hun hart en hebben zoveel geduld. Voor ik hier kwam, had ik nog nooit gewerkt met mensen met dementie. Dat was nieuw voor mij. Ik heb in Tsjechië een hotelschool gedaan, dus ik moest veel leren toen ik in Nederland begon. Je maakt zoveel mee als je hier lang werkt.
Kay (Recruiter): En wat maakt de locatie Zonnehoeve voor jou bijzonder?
Zonnehoeve ligt echt in een prachtige omgeving. Ik fiets er in tien minuten naartoe. Ook is er een mooie binnentuin en vlakbij ligt een bos waar je heerlijk kunt wandelen.
Kay (Recruiter): Zo te horen een fijne werkomgeving! En als je nou eens terugdenkt aan jouw tijd bij HilverZorg, wat is het dan leukste of grappigste moment dat je hebt meegemaakt?
Ik lach hier vaak. Laatst dacht een bewoner dat ik ouder was dan zij, terwijl ze zelf 80 is en ik 50. Ze zei lachend dat ik oud was, haha. Toen ik vroeg hoe oud zij zichzelf vond, antwoordde ze serieus: “35 jaar.” Veel bewoners voelen zich jonger dan ze zijn, en dat levert vaak grappige momenten op.
Kay (Recruiter): Haha, wat grappig om te horen. Waarom denk je dat je van toegevoegde waarde bent in jouw rol?
Ik wil dat mensen zich welkom voelen. Als familieleden bij de receptie al twijfels hebben, kunnen ze hun dierbaren niet met een gerust hart achterlaten. Omdat ik hier lang werk, weet ik precies wat ik moet doen en regelen.
Kay (Recruiter): En wat vind je zelf het leukste aan werken bij HilverZorg?
Ik werk graag met mijn collega’s en vind ouderen een mooie doelgroep. Ze zijn kwetsbaar, maar het contact is vaak heel gezellig. Voor sommige bewoners ben ik één van de weinigen met wie ze praten, en die kleine gesprekken maken een groot verschil.
Kay (Recruiter): Dat maakt je werk vast extra waardevol. Wat wil je meegeven aan mensen die overwegen om in de zorg te gaan werken?
Gewoon doen. Je moet het wel in je hebben, en je moet het met je hart doen. Als je met plezier werkt, gaat het vanzelf. Wat je geeft, krijg je terug.
Kay (Recruiter): Zijn er nog vaardigheden waarvan jij denkt dat je over moet beschikken om in de zorg te werken?
Je moet veel geduld hebben, respectvol zijn en een hart op de juiste plek hebben. Ook flexibiliteit is belangrijk.
Bij Zlatka voelt iedereen zich welkom. Of het nu gaat om een kopje koffie, een luisterend oor of een vriendelijke lach, ze doet het allemaal met passie en plezier. Voor haar is werken in de zorg niet zomaar een baan, maar een kans om een glimlach op iemands gezicht te toveren. Met haar humor en grote hart brengt ze elke dag wat extra warmte naar Zonnehoeve. Eén ding is zeker: HilverZorg kan zich weinig betere gastvrouwen wensen!